Tesla nije jedina „naelektrizirana“ dionica među EV proizvođačima; ovo su glavni konkurenti

Utorak, 10. studenoga 2020.

Kretanje cijena dionica proizvođača električnih vozila čini se nezaustavljivim u 2020. godini. Tesla (burzovne kratice TSLA), glavna zvijezda u ovoj industriji, nakon rasta cijene dionice od 403% postao je ne samo najvrijedniji autoproizvođač na svijetu, već i osma kompanija po veličini tržišne kapitalizacije među američkim kompanijama. Posebno impresivno kada se uzme u obzir da je vrijednost kompanije dosegnula 400 milijardi dolara, a dionica još uvijek nije stekla sve uvjete za ulazak u glavni indeks 500 vodećih kompanija u Americi, S&P 500.

S obzirom da je jedan od uvjeta za ulazak u indeks i profitabilnost, u posebnom fokusu su bili zadnji objavljeni kvartalni rezultati. Objavom zarade od 76 centi po dionici uz prihode od 8,8 milijardi dolara Tesla je premašila očekivanja analtičara. Time je ovo, usprkos pandemiji koronavirusa, peti u nizu kvartal s pozitivnom zaradom. Investitore je ugodno iznenadio i podatak o isporuci 139.300 vozila tijekom promatranog tromjesečja, što predstavlja novi rekord za kompaniju.

Objava pozitivnih rezultata nije važna samo za dionicu Tesle, već i za ostale igrače u ovoj vrućoj industriji čije su dionice također sve više „naelektrizirane“. Koliko su se burzovne okolnosti okrenule u korist proizvođača EV-a najbolje potvrđuje podatak o veličini tržišne kapitalizacije odabranih EV dionica koja se sve više približava vrijednosti one tradicionalnih proizvođača, usprkos uvjerljivoj dominaciji autoproizvođača kad je u pitanju broj proizvedenih i prodanih vozila. Prikaz i usporedba tržišne kapitalizacije ovih kompanija nalazi se u nastavku.

Teslini konkurenti, za razliku od tradicionalnih autoproizvođača, također bilježe solidne prinose u ovoj godini. Najbliži konkurent, kad je u pitanju tržišna kapitalizacija, je NIO (burzovne kartice NIO).

NIO je kineski proizvođač električnih vozila čija je cijena dionice uzletjela gotovo 1000% u 2020. godini odnosno 2123% ako se promatra razdoblje od jedne godine. Osim što se NIO smatra jednim od glavnih Teslinih konkurenata zbog pristupačnije cijene svojih vozila, kompanija je uvela inovaciju kad je u pitanju najskuplji dio električnih automobila a to je baterija. Naime, NIO je uveo uslugu iznajmljivanja baterija zbog čega će vozači na posebnim stanicama imati mogućnost zamijeniti potrošenu bateriju za potpuno napunjenu. Stanice su u ovom trenutku izgrađene samo u Kini, ali kompanija ima plan proširiti se i na inozemna tržišta već od iduće godine.

Da se ne radi samo o još jednoj dionici koja pokazuje uobičajne znakove mjehura ukazuje zadnje povećanje ciljane cijene dionice od strane jedne od najvećih investicijskih banaka J.P. Morgan. Analitičar ove banke dao je preporuku kupnje NIO-ovih dionica s ciljanom cijenom od 40 dolara, dok je ranija ciljana cijena spomenutog analitičara bila 14 dolara.

Investitori su naravno pozitivno reagirali na ovu vijest te su u idućim danima podigli cijenu dionice na razine oko 30 dolara da bi u proteklim danima cijena i premašila ciljanu razinu od 40 dolara. Investitori koji užurbano kupuju dionicu smatraju da ista ima još uvijek prostora za rast, pogotovo kad se uzme u obzir da dionica od početka godine nadmašuje izvedbu Tesle te je s tržišnom kapitalizacijom od 60 milijardi dolara ipak značajno manje vrijedna od Teslinih 400 milijardi. Kod ove usporedbe treba uzeti u obzir da NIO još uvijek nije profitabilan za razliku od američkog konkurenta koji ima niz profitabilnih kvartala.

Pored NIO, u fokusu investitora su i druga dva kineska EV proizvođača, Li Auto (LI) i Xpeng (XPEV). Za razliku od NIO, prinosi ovih dionica su neusporedivi s obzirom da se dionicama na burzama trguje tek od ovog ljeta.

Glavni američki konkurent Tesli je kompanija Nikola (NKLA). Ovaj startup, za razliku od Tesle koja je fokusirana na osobna vozila, namjerava proizvoditi kamione i terenska pick up vozila na električni pogon. S obzirom da kompanija još uvijek nije proizvela funkcionalno vozilo pojavili su se izvještaji koji kompaniju optužuju da dovodi investitore u zabludu. Ipak, priča s Nikolom je i dalje vrlo aktivna s obzirom da je kompanija ljetos objavila veliko partnerstvo s General Motorsom. Time GM dobiva pristup Nikolinoj tehnologiji dok s druge strane Nikola ima partnera u proizvodnji vozila.

Preostala dva konkurenta čije su dionice uvrštene na američkim burzama također nisu fokusirana na proizvodnju osobnih vozila. Hyliion (HYLN), kao i Nikola, razvija električni kamion dok Workhorse (WKHS) proizvodi električna dostavna vozila. Obje dionice bilježe troznamenkasti prinos od početka godine.

Najmanji igrač u grupi EV dionica je kanadski ElectraMeccanica Vehicles Corp (SOLO). Osim što je kompanija najmanja po tržišnoj kapitalizaciji, proizvodi i manja električna vozila na tri kotača koja se kvalificiraju kao motocikli. Cijena ovog proizvođača bilježi rast od preko 70% u 2020.

Optimizam investitora po pitanju dionica EV proizvođača je očito ogroman bez obzira na valuacije i vrtoglavi rast cijena dionica. Ipak, moguća revolucija u transportu s pozitivnim utjecajem na okoliš svakako potpiruje nadu da je na duži rok ovo možda pravo mjesto za investiciju.

Investitori koji ne žele riskirati izborom pojedinih dionica EV proizvođača, ali vjeruju u budući rast industrije i tehnološke inovacije na području transporta mogu investitrati u ETF iShares Self-Driving EV and Tech burzovne kratice IDRV. Navedeni ETF ima za cilj pratiti kretanje dionica kompanija koje predvode na polju inovacija kad su u pitanju samovozeća i električna vozila.

IZJAVA O OGRANIČENJU ODGOVORNOSTI:

Sadržaj u ovom članku ne predstavlja investicijski savjet niti se smije tumačiti kao preporuka za kupnju odnosno prodaju ili poziv na kupnju odnosno prodaju financijskog instrumenta ili grupe instrumenata koji se u istom eventualno spominju. Sve izneseno u ovom članku dano je isključivo u informativne svrhe. Prije početka trgovanja bilo kakvim financijskim instrumentom važno je uzeti u obzir rizike povezane s ulaganjem u iste. Trgovanje dionicama, ETF-ovima i ostalim financijskim instrumentima uključuje visoki rizik, pa postoji mogućnost gubitka dijela ili cjelokupnog uloženog iznosa. Prethodni prinosi financijskih instrumenata nisu jamstvo budućih prinosa.

Vlatko Kesegić,

FIMA Vrijednosnice d.o.o.

www.fima-vrijednosnice.hr